Zelený čaj nebo nootropika?

17.10.2017
Čtěte celý článek

Existují stovky studií, které poukazují na přínosy pití zeleného čaje pro lidský organismus. Proč je ale zelený čaj celosvětově nejčastěji konzumovaným nápojem hned po vodě? Je to jeho příjemná chuť? Relaxační účinky?

Zázračné účinky zeleného čaje má na svědomí neurologicky aktivní aminokyselina s názvem L-theanin. L-theanin dodává organismu specifický druh energie: uklidňuje, aniž byste se zároveň cítili ospalí, a aktivuje, aniž byste se zároveň cítili příliš „nabuzení“.

L-theanin zvyšuje aktivitu alfa a theta vln v mozku, působí proti úzkosti, zlepšuje poznávací funkce a paměť a zlepšuje kvalitu spánku. Snižuje krevní tlak, usnadňuje relaxaci, zlepšuje soustředění, pozornost a zlepšuje náladu. Vyrovnává chemické procesy v mozku a zlepšuje kognitivní schopnosti.

 

Pít čaj nebo zvolit potravinový doplněk?

 

L-theanin je volná aminokyselina, která se vyskytuje téměř výhradně v čajovníku (Camellia sp.). L-theanin tvoří 1 - 2%váhy suchého čaje. Etikety na kvaltním zeleném čaji většinou uvádějí pouze informaci, kolik miligramů zelených lístků sáček obsahuje. Doporučené denní dávkování L-theaninu je 100-200 mg jednou nebo dvakrát denně. Maximální dávka je 1200mg denně. Optimální individuální dávkování se může hodně lišit. Doporučuje se začít s dávkou 100mg a tu postupně zvyšovat, dokud nedosáhnete požadovaného efektu. Pravidelným pitím zeleného čaje tedy rozhodně nic nezkazíte, pokud ale chcete vytěžit účinky L-theaninu pro svůj mozek, je jednodušší sáhnout po některém z nootropik.

 

Uklidňuje, ale neotupuje

 

Stres střídá stres. Stres oslabuje imunitní systém, takže nás vystavuje riziku infekcí. Se stresem bývají spojovány deprese. Oslabení rovnováhy hormonů v důsledku dlouhotrvajícího stresu vede ke ztrátě pohody a výkonu. Většina léků, používaných v boji se stresem, úzkostmi a depresemi způsobuje oslabení pozornosti, bdělosti a ospalost. L-theanin nezpůsobuje ospalost a nepodporuje spánek, protože tato aminokyselina nevytváří v mozku vlny theta vlny.

 

Za půl hodiny v klidu a pohodě

 

Většina uživatelů L-theaninu uvádí uklidňující účinek už 30-45 minut po užití. Narůstá hladina energie a lepší se poznávací funkce. Někteří uživatelé uvádějí, že při pravidelném užívání vymizely jejich úzkostné a panické ataky. Většinou dochází k celkovému zlepšení stavu a kvality života a téměř vždy ke zlepšení kvality spánku. Pozitivní účinky L-theaninu na spánek dokládá řada studií. V jedné z nich zkoumali japonští specialisté 200 dobrovolníků, kteří dostávali denně 200mg L-theaninu. Zaznamenání jejich spánkových návyků prokázalo, že se díky L-theaninu výrazně zlepšila jejich kvalita spánku a zrychlilo se zotavení po vyčerpání.

 

Bdělost a přesnost bez nervozity a napětí

 

Jedna ze studií, provedená ve Velké Británii, sledovala u 27 dobrovolníků účinky L-theaninu s kofeinem na kognitivní funkce a náladu (rozpoznání slov, rychlé zpracování vizuálních informací, přenášení pozornosti…). Srovnávalo se podání 50mg kofeinu se 100mg L-Theaninu nebo bez něj. Účinky byly měřeny na začátku, po 60ti minutách a po 90ti minutách. Následovalo sedm dní bez L-theaninu a měření poté proběhlo znovu. Kofein zlepšil bdělost po 60ti minutách a přesnost při přenášení pozornosti po 90ti minutách. Kombinace L-theaninu a kofeinu zlepšila rychlost i přesnost a snížila sklon nechat se rozptýlit nedůležitými informacemi při paměťových úkolech. Závěrem studie byl fakt, že L-theanin ve spojení s kofeinem jsou prospěšné pro zlepšení výkonu při kognitivně náročných úkolech. Navíc L-theanin výrazně snižuje nervozitu a chvění, které bývá spojována s konzumací kofeinu.

 

L-theanin snižuje výskyt mozkové příhody, případně její následky

 

Výzkumy potvrdily, že pokud je v těle člověka postiženého mozkovou příhodou přítomen L-theanin, dojde k výrazně menšímu poškození mozku než bez něj. V rozsáhlé studii, která proběhla v Číně, bylo vybráno 14.212 lidí z dvanácti provincií ve věku 35-60 let. Studie se zaměřovala na množství vypitého čaje a jeho druh. Ze studie vyplynulo, že u lidí, pravidelně pijících zelený, černý nebo jasmínový čaj je o 40% menší riziko mozkové příhody než u ostatních.

 

L-theanin chrání paměť.

 

Při stresu se v organismu vyplavují kortikosteroidy, které mají výrazný negativní vliv na dlouhodobou potenciaci a paměť. L-theanin podle studií eliminuje sekreci kortikosteronu. Je silným preventivním prostředkem proti poruchám paměti, způsobeným stresem.

 

L-theanin snižuje krevní tlak

 

L-theanin účinně snižuje krevní tlak. Spotřebitelé, kteří užívají léky na hypertenzi, by tedy měli L-theanin užívat velmi opatrně a po poradě s lékařem, a zároveň omezit konzumaci zeleného, černého a bílého čaje.

L-Theanin může pomoci každému, kdo má stresové povolání, a nebo je vůči stresu málo odolný. Dokáže plně nahradit tradiční stimulanty, ale bez jejich nepříjemných vedlejších účinků.