Doprava zdarma při nákupu nad 500 Kč.

Trpíte únavou, úzkostí a poruchou soustředění? Co můžete udělat pro svou psychiku?

20.09.2017
Čtěte celý článek

Znáte ve svém okolí někoho, kdo by si sem tam nepostěžoval na únavu, úzkosti nebo poruchy soustředění? Vyčerpanost, útlum, rezignace, rozladěnost, deprese nebo ztráta motivace jsou dnes naprosto běžné. Podívejme se těm stavům, které bychom všichni nejraději hodili za hlavu, pod pokličku. Co způsobuje únavu a úzkost? Jak si s nimi poradit? A jak se znovu umět soustředit?

Únava jako průvodní jev moderního života

 

Je toho moc. Takový pocit má občas každý z nás. Běžná únava je normální odpovědí organismu na fyzickou a psychickou zátěž. Nejlepším lékem je v takovém případě odpočinek: dlouhý spánek, procházka v lese na čerstvém vzduchu nebo jiná relaxace. Co když ale činnosti, které vám dříve pomáhaly odstranit únavu, nefungují? Může se jednat o nemoc, ačkoli únavu považují lidé jen zřídkakdy za symptom některého z onemocnění. Stále častěji se ale hovoří o chronické únavě, která se nás drží dlouhodobě.

 

Jak poznáte chronickou únavu?

 

Ani po několika dnech odpočinku vás chronická únava nepustí. Jejími častými příznaky jsou pocity slabosti, nedostatek motivace nebo potíže s koncentrací. Dokončit práci nebo vykonat běžné úkony, které jste dříve zvládali snadno, vyžadují velké úsilí. Mohou se o vás také pokoušet mdloby, objevit se může bušení srdce nebo závratě. Důležité je hledat příčiny chronické únavy a ty se snažit odstranit. Pokud máte na chronickou únavu podezření, neváhejte navštívit lékaře.

Dlouhodobá únava totiž může souviset i s některými dalšími onemocněními, jako je například cukrovka, chudokrevnost, onemocnění ledvin, infekční choroby, nemoci plic nebo srdce. Objevit se může i v souvislosti s užíváním některých léků (vedlejší účinky).

Další příčinou chronické a dlouhodobé únavy mohou být i psychické potíže. Například jste dlouhodobě pod tlakem, zažíváte stres, trpíte úzkostmi, smutkem nebo zažíváte žal. Přidat se mohou také problémy se spánkem, takže organismus si ani v noci neodpočine, mozek nevypne a vy ráno vstáváte unavení. Nespavost přitom trápí mnoho lidí v západní civilizaci. Na vině může být hektický styl života a dlouhodobý stres.

 

Únava a vyčerpanost ovlivňují obranyschopnost

 

Unavený a vyčerpaný organismus snadněji podléhá různým virózám, protože má jen málo síly odolávat bacilům a virům. Možná je to i váš případ – unavení jedete tramvají do práce, někdo kýchne a vy víte, že „to chytíte“. Tělo má málo antioxidantů, nedokáže se dobře detoxikovat. Imunita je oslabená.

V kritických obdobích, na jaře a na podzim, kdy můžete cítit zvýšenou únavu a navíc všude kolem řádí chřipky, byste proto měli dbát nejen na odpočinek, pobývat často na čerstvém vzduchu, ale také zařadit doplňky stravy bohaté na vitamíny a antioxidanty.

 

Jak si s únavou poradit?

 

Dopřávejte si pravidelný spánek. Každý z nás má jinou potřebu, někdo je odpočatý po 6 hodinách, jiný potřebuje spát 9 hodin. Respektujte svůj biorytmus.

  • Pravidelně se hýbejte na čerstvém vzduchu. Dopřávejte si například dlouhé procházky v lese.
  • Relaxujte. S knihou v křesle, na kávě s kamarády nebo v divadle. Najděte si svůj způsob odreagování se.
  • Jezte vitamíny a antioxidanty. Čerstvé ovoce nebo zelenina by měly být pravidelnou součástí vašeho jídelníčku.

Vyzkoušejte doplňky stravy, které využívají výtažky z bylin, jež pomáhají odstranit únavu. Příkladem je například MENTISPRODUKT.

 

Pocity strachu, úzkosti a nebezpečí

 

Pravděpodobně nežijete v bezprostředním ohrožení. Přesto zažíváte pocity úzkosti. Pokud trvá krátkou dobu a má přiměřenou intenzitu, nemusíte se jí obávat. Strach dokonce v mnoha případech motivuje k výkonu a je běžné, že ho za život několikrát zažijeme. Problém nastává, pokud se úzkostné stavy často vracejí, těžko identifikujete jejich příčinu a úzkost vás ochromuje nebo vyvolává paniku. V takovém případě je vhodné vyhledat odbornou pomoc.

 

Co je to úzkost?

 

Pravděpodobně jste ji už zažili. Úzkost si můžeme definovat jako pocity strachu a obavy, které se nás dotýkají lepkavýma studenýma rukama. Jsou to veskrze negativní pocity, které sídlí v naší hlavě. Třeba se bojíte, že něco nezvládnete (důležitou prezentaci, nástup do nové práce, zkoušku), bojíte se kontaktu s některými lidmi, protože jim nedůvěřujete. Nebo ztrácíte důvěru v sebe sama. Úzkost můžete cítit také z vlastní smrti nebo ze ztráty někoho blízkého.

  • Běžná úzkost trvá kratší dobu. Odeznívá.
  • Dlouhodobé úzkostné stavy jsou intenzivní a vrací se.
  • Úzkost můžete pociťovat jako napětí, nervozitu i paniku.

 

Úzkost jako reakce na životní změnu

 

Mírné pocity úzkosti jsou běžné. Zažívá je každý z nás. Jejich intenzita se odvíjí od naší životní situace. Je přirozené, že při ztrátě práce můžete cítit úzkost (co bude dál, jak splatím hypotéku). Když vám zemře blízký člověk, může se žalem přijít ruku v ruce i úzkost (cítíte se osaměle, bojíte se, jak dál budete žít sami). Úzkost může přijít se životní změnou, větší i menší.

V kritických situacích je pro člověka úzkost důležitá. Znali ji i naši předci a pomáhala jim vyhnout se nebezpečí. Úzkost nás může motivovat, vybičovat k výkonu. Problém je, pokud nám přeroste přes hlavu a paralyzuje nás.

 

Projevy úzkosti

 

Úzkost se projevuje jako strach, nejistota, nerozhodnost, nervozita. Můžete být přecitlivělí a lekaví. Objevit se mohu různé fobie. Na fyzické úrovni můžete pociťovat tlak nebo sevření na hrudníku. Buší vám srdce, trpíte nevolností, nemůžete spát, nastupuje únava, potí se vám ruce.

 

Příčiny úzkosti

 

U každého z nás mohou mít úzkosti jinou příčinu. Někdy za ně může problematické dětství nebo nedostatek rodičovské lásky. Pocity méněcennosti, potřeba uznání a porozumění. Jindy za úzkostí stojí životní změny a stres, který prožíváme.

Zvládnout úzkost a stres mohou pomoci také výtažky z bylin a doplňky stravy. Příkladem je MENTIS PRODUKT.

 

Poruchy soustředění a koncentrace

 

Když málo spíte nebo trpíte úzkostí, často se objevují i poruchy soustředění a koncentrace. Když se nemůžeme plně soustředit a zlobí nás paměť, náš život ztrácí na kvalitě: může utrpět studium na vysoké škole nebo vznikají problémy v práci. Podle odborníků může být příčinou nedostatečné koncentrace porucha rovnováhy mezi mozkovými hemisférami. Tu zapříčiňuje nedostatek kyslíku v mozku. Okysličování mozku lze přitom podpořit přírodními produkty, například některými nootropiky.  

 

Některé příčiny poruchy koncentrace

 

  • Emocionální zátěž a životní změny (partnerské neshody, pracovní problémy apod.)
  • Problémy se spánkem, noční můry, strachy
  • Přepracovanost, nedostatek odpočinku
  • Nízký krevní tlak
  • Nedostatek vitamínů skupiny B (B1, B6, B12)
  • Nedostatek polynenasycených mastných kyselin
  • Chronická únava
  • Schizofrenie nebo jiné psychické potíže

 

Nootropika: Doplňky stravy na úzkost, koncentraci i spánek

 

Někdy stačí málo, abyste se únavy a poruch koncentraci zbavili, jindy je nutná terapie, pokud jsou stavy intenzivní a ochromují váš běžný život. Začít můžete změnou životního stylu: zařadit víc odpočinku, změnit stravování a sáhnout po osvědčených bylinách nebo doplňcích stavy. Příkladem jsou nootropika, která stimulují duševní funkce, zlepšují metabolismus a prokrvují centrální nervovou soustavu. Posilují paměť, stimulují mozkovou činnost, podporují schopnost soustředění, napomáhají relaxaci a spánku, usnadňují zvládnutí stresu. Některé byliny a jejich účinné látky patří mezi nootropika, které znala už indická Ájurvéda a jejich účinky potvrdila řada vědeckých výzkumů a studii.

Příkladem je bakopa drobnolistá, která je součástí doplňků stravy určených pro stimulaci mozkové činnosti a působí i jako antioxidant. Bakopu drobnolistou najdete například v doplňku stravy Mentis Max nebo Mentis Zen.

Další bylinou, kterou můžeme zmínit, je rozchodnice růžová, její výtažky, jež obnovují fyzické a duševní síly, najdete například v produktu Mentis Max. Centrální nervovou soustavu stimuluje také čajovník čínský. Vitánie snodárná, kterou používala už Ájurvéda, působí jako antioxidant, snižuje vysoký krevní tlak, pozitivně působí na činnost mozku. Pomáhá zvládat stres, působí proti úzkostem, depresím a vyčerpání.